Mar 28, 2025

Umělá inteligence

Aktualizovaná Národní strategie umělé inteligence ČR 2030

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR vydalo aktualizované znění Národní strategie umělé inteligence ČR 2030, které se zaměřuje na strategický rozvoj a využití umělé inteligence (AI) ve společnosti a ekonomice. Tato aktualizace reaguje na dynamický technologický vývoj a zvyšující se mezinárodní iniciativy v oblasti AI. Strategie je zaměřena na 7 klíčových oblastí, ve kterých jsou dále stanoveny konkrétnější cíle a typová opatření:

  1. AI ve výzkumu, vývoji a inovacích

  2. Vzdělávání a expertíza v AI

  3. AI dovednosti a dopady AI na trh práce

  4. Etické a právní aspekty AI

  5. Bezpečnostní aspekty AI

  6. AI v průmyslu a podnikání

  7. AI ve veřejné správě a veřejných službách

Cílem strategie je zlepšit konkurenceschopnost ČR, podpořit inovace a zajistit etické a odpovědné využívání AI v soukromé i veřejné sféře. Níže pro Vás shrnujeme vybrané oblasti, na které se strategie zaměřuje. Pro více informací o těchto, ale i o ostatních klíčových oblastech odkazujeme přímo na Národní strategii umělé inteligence ČR 2030.

AI ve výzkumu, vývoji a inovacích

Strategie si klade za cíl vytvořit co nejpříznivější podmínky pro rozvoj AI. Klíčem k tomuto rozvoji má být zejména zajištění technické infrastruktury, která umožní výzkum a vývoj konkurenceschopných technologií.

Jedná se například o vysokorychlostní komunikační  sítě, vysoce výkonné komunikační kapacity  či datová centra. Předpokladem úspěšného rozvoje  je rovněž podpora příchodu zahraničních expertů  a jejich spolupráce s českými odborníky,  čehož má být dosaženo zajištěním finanční  a institucionální podpory.

Etické a právní aspekty AI

S masivním rozvojem AI se začala otevírat otázka jejích etických a právních aspektů. Jedním z klíčových cílů strategie je nastavení předvídatelného právního rámce pro další rozvoj AI, a to zejména s důrazem na ochranu lidských práv a svobod jednotlivců. S tím souvisí i důraz strategie na podporu tzv. human-centric přístupu, který klade člověka a jeho práva jako základní východisko výzkumu a vývoje AI.

Dalším významným aspektem je zajištění personálních a finančních kapacit v oblasti dozoru nad dodržováním právních předpisů upravujících oblast AI, bez kterých není možné efektivně vykonávat kontrolu a dozor nad vývojem AI ze strany státu. Česká republika by se navíc měla také účastnit procesu přijímání a zavádění právně nezávazných soft-law nástrojů typu etických kodexů či bezpečnostních standardů za účelem posílení důvěry v AI a práce s ní.

Podpora implementace AI v průmyslu a podnikání

Podpora implementace AI v průmyslu a podnikání zahrnuje několik klíčových aspektů. Prvním je finanční podpora, která je poskytována prostřednictvím investic do výzkumu a vývoje a podpory inovací. Strategie dále klade důraz na zapojení startupů jako nositelů průlomových inovací a na přípravu nástrojů pro jejich podporu. Legislativní podpora zahrnuje např. možnost zavedení regulačních sandboxů umožňujících testování technologií AI v reálném prostředí dle dočasně upravených legislativních požadavků. Cílem má být vytvoření takového prostředí, ve kterém české podniky budou využívat AI a na ní založená řešení.

Implementace AI ve veřejné správě

Implementace AI ve veřejné správě má klást důraz  na zabezpečení a rovné zacházení při práci s daty.  Strategie zahrnuje rozvoj mechanismů pro kontrolu  výstupů systémů AI a zajištění bezpečnostních  standardů. Veřejná správa má mít za cíl využití  AI technologií k zefektivnění procesů a zlepšení  kvality služeb pro občany, avšak za současného  zajištění dostatečné ochrany jejich práv a soukromí. 

Strategie dále řeší problematiku právních překážek  implementace AI, kde je nutné identifikovat legislativní  omezení a navrhnout odpovídající změny  pro efektivní nasazení AI technologií. 

V oblasti veřejné správy je zásadní zajistit transparentnost a odpovědnost při používání AI systémů, což zahrnuje jasné stanovení odpovědnosti za rozhodnutí přijatá automatizovanými systémy a zajištění, že tyto systémy nebudou diskriminovat určité skupiny obyvatel. Dalším důležitým aspektem je dostatečné vzdělávání odpovědných osob v této oblasti.

Závěr

Aktualizovaná Národní strategie umělé inteligence ČR 2030 přináší komplexní přístup k rozvoji AI v České republice. Jejím cílem je podpořit ekonomický růst, zvýšit konkurenceschopnost země a zajistit etické a odpovědné využívání AI. Strategie se zaměřuje na posílení spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem, akademickou sférou a dalšími relevantními subjekty. Díky těmto opatřením může AI přispět ke zlepšení kvality života občanů a podpořit udržitelný rozvoj v klíčových společenských oblastech.

Pokud se chcete o regulaci AI nebo souvisejících tématech dozvědět více, neváhejte se na nás obrátit.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Partner | Attorney at law

jakub.karfilat@keymove.cz

+420 724 274 489

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Marek Aubus

Marek Aubus

Marek Aubus

Paralegal

marek.aubus@keymove.cz

By subscribing to the mailing list, you agree to our

Subscribe to stay
one step ahead.

By subscribing to the mailing list, you agree to our

Subscribe to stay
one step ahead.

By subscribing to the mailing list, you agree to our

Subscribe to stay
one step ahead.

Contact us by
e-mail or visit us.

office@keymove.cz

KeyMove s.r.o.

advokátní kancelář

Palace ARA, Perlová 371/5,

Old Town, 110 00 Prague 1

Company ID: 215 32 231

Data box: wpvfhk4

Contact us by
e-mail or visit us.

office@keymove.cz

KeyMove s.r.o.

advokátní kancelář

Palace ARA, Perlová 371/5,

Old Town, 110 00 Prague 1

Company ID: 215 32 231

Data box: wpvfhk4

Contact us by
e-mail or visit us.

office@keymove.cz

KeyMove s.r.o.

advokátní kancelář

Palace ARA, Perlová 371/5,

Old Town, 110 00 Prague 1

Company ID: 215 32 231

Data box: wpvfhk4