28. 3. 2025
Soutežní novinky
Manažerská odpovědnost za protisoutěžní jednání a další legislativní novinky
Poslanci aktuálně projednávají významnou novelu zákona o ochraně hospodářské soutěže, kterou již schválila vláda. Novela zásadním způsobem rozšiřuje pravomoci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Přinášíme vám přehled těch nejzásadnějších novinek připravované legislativy, na které je potřeba se připravit.
Pokuta až 10 mil. Kč pro manažery
Jak uvádí důvodová zpráva k novele, úřad bude vůči osobám participujícím na zakázané dohodě do budoucna postupovat mnohem přísněji. Dosud nebylo možné fyzickou osobu (nepodnikatele) potrestat za účast na zakázané kartelové dohodě. Zcela nově tak má být zavedena odpovědnost fyzických osob (typicky manažerů) za úmyslné uzavření zakázané dohody za společnost. Manažerům pak bude hrozit zákaz činnosti až na dobu 5 let a pokuta do výše 10 mil. Kč. Nová právní úprava se vztahuje jak na klasické kartelové dohody mezi konkurenty (dohody o cenách, rozdělení trhu, bid rigging), tak i na tzv. vertikální vztahy mezi dodavatelem a distributorem a na jednání ve vzájemné shodě.
Úřad tímto apeluje na zkvalitnění firemního compliance, aby se zaměstnanci nedopouštěli protiprávních jednání. Současně má toto zpřísnění manažery, ale i ostatní zaměstnance, motivovat k častějším individuálním žádostem o leniency (tj. shovívavost), díky nimž může úřad získat od takového zaměstnance významné informace o možné zakázané dohodě, kterou za svého zaměstnavatele uzavřel či jinak koordinoval. Pokud je zaměstnanec s leniency žádostí úspěšný, může vyváznout zcela bez pokuty nebo dosáhnout jejího výrazného snížení. Současně tato forma spolupráce s úřadem může mít za následek zánik trestní odpovědnosti daného zaměstnance, který napomohl rozkrýt zakázanou protisoutěžní dohodu.
Jak se na tuto novinku připravit?
V souvislosti s nově zaváděnou odpovědností managerů za protiprávní jednání je vhodné vyhotovit (anebo oprášit již existující) soutěžní compliance program tak, aby odpovídal požadavkům úřadu definovaným v Oznámení úřadu o compliance programech. Současně je nezbytné zavést systém pravidelných školení s cílem vysvětlit základní antimonopolní pravidla, upozornit na rizika za jejich případné nedodržení a doporučit vhodná pravidla chování.
Pravomoc nařídit strukturální opatření (nový soutěžní nástroj)
Úřad by měl nově disponovat pravomocí ukládat opatření k nápravě, pokud na základě provedeného sektorového šetření dospěje k závěru, že na určitém trhu/segmentu bylo shledáno trvající narušení hospodářské soutěže. Úřad bude moci konkrétně jednotlivým hráčům na trhu uložit zejména následující opatření k nápravě:
povinnost poskytnout přístup k datům, rozhraním, sítím nebo jiným zařízením;
povinnost zavést transparentní, nediskriminační a otevřené normy a standardy;
povinnost upravit určité typy dohod nebo smluvních ujednání;
povinnost zveřejňovat informace snižující informační asymetrii;
povinnost stanovit požadavky na obchodní vztahy mezi soutěžiteli; nebo
Nová právní úprava dává úřadu do rukou poměrně silný nástroj, kterým může zasahovat do tržního prostředí, a to, aniž by s konkrétními soutěžiteli vedl správní řízení, na základě kterého by musel prokazovat porušení zákona ze strany konkrétní společnosti.
Call-in model přezkumu koncentraci
Novela zavádí tzv. call-in model přezkumu koncentrací, kdy bude mít úřad nově pravomoc vyzvat spojující se společnosti, aby podaly návrh na povolení spojení v situacích, kdy předmětná transakce nesplňuje zákonná notifikační kritéria. Současně bude moci úřad zpětně vyzvat již spojené subjekty (po dokončení transakce – akvizice, fúze), aby podaly nový návrh na povolení spojení, a to až do šesti měsíců ode dne, kdy došlo k předmětnému uskutečnění transakce.
Úřad bude moci takto zasáhnout, pokud budou (kumulativně) splněny následující podmínky:
úřad bude mít podezření, že by předmětná transakce mohla mít za následek podstatné porušení hospodářské soutěže, zejména, že vznikne nebo se posílí dominantní postavení spojujících se subjektů (či pouze jednoho ze subjektů),
celkový obrat spojujících se soutěžitelů za poslední ukončené účetní období na trhu v ČR bude vyšší než 1,5 mld. Kč, a
alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu v ČR čistého obratu vyššího než 100 mil. Kč.
V případě, že subjekty nesplní výzvu úřadu a nepodají návrh na povolení spojení anebo budou pokračovat ve spojení, které je předmětem přezkumu, budou sankcionovány až do výše 10.000.000 Kč nebo 10 % z čistého obratu dosaženého za poslední ukončené účetní období.
Tento call-in nástroj vnese do plánování transakcí značnou míru nejistoty. Nebude možné jednoznačně předem odhadnout, zda plánovaná transakce může či nemůže být předmětem (call in) přezkumu ze strany úřadu. V praxi bude mnohem zásadnější proaktivně komunikovat s úřadem a žádat o předběžné posouzení (comfort letter) v rámci tzv. přednotifikačních jednáních, aby strany měly alespoň nějakou míru jistoty, zda úřad hodlá v daném případě využít call-in nástroj či nikoliv.
Celý tento proces může podstatně prodloužit celý průběh transakce a M&A týmy s tím musí do budoucna počítat při plánování transakcí.
O dalším legislativním vývoji navrhované právní úpravy Vás budeme i nadále informovat. Abyste měli vždy nejaktuálnější informace, sledujte pravidelně náš LinkedIn.

Partner | Advokát
adam.prerovsky@keymove.cz
+420 725 004 238

Paralegal
lukas.holstejn@keymove.cz