28. 3. 2025

Umělá inteligence

Aktualizovaná Národní strategie umělé inteligence ČR 2030

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR vydalo aktualizované znění Národní strategie umělé inteligence ČR 2030, které se zaměřuje na strategický rozvoj a využití umělé inteligence (AI) ve společnosti a ekonomice. Tato aktualizace reaguje na dynamický technologický vývoj a zvyšující se mezinárodní iniciativy v oblasti AI. Strategie je zaměřena na 7 klíčových oblastí, ve kterých jsou dále stanoveny konkrétnější cíle a typová opatření:

  1. AI ve výzkumu, vývoji a inovacích

  2. Vzdělávání a expertíza v AI

  3. AI dovednosti a dopady AI na trh práce

  4. Etické a právní aspekty AI

  5. Bezpečnostní aspekty AI

  6. AI v průmyslu a podnikání

  7. AI ve veřejné správě a veřejných službách

Cílem strategie je zlepšit konkurenceschopnost ČR, podpořit inovace a zajistit etické a odpovědné využívání AI v soukromé i veřejné sféře. Níže pro Vás shrnujeme vybrané oblasti, na které se strategie zaměřuje. Pro více informací o těchto, ale i o ostatních klíčových oblastech odkazujeme přímo na Národní strategii umělé inteligence ČR 2030.

AI ve výzkumu, vývoji a inovacích

Strategie si klade za cíl vytvořit co nejpříznivější podmínky pro rozvoj AI. Klíčem k tomuto rozvoji má být zejména zajištění technické infrastruktury, která umožní výzkum a vývoj konkurenceschopných technologií.

Jedná se například o vysokorychlostní komunikační  sítě, vysoce výkonné komunikační kapacity  či datová centra. Předpokladem úspěšného rozvoje  je rovněž podpora příchodu zahraničních expertů  a jejich spolupráce s českými odborníky,  čehož má být dosaženo zajištěním finanční  a institucionální podpory.

Etické a právní aspekty AI

S masivním rozvojem AI se začala otevírat otázka jejích etických a právních aspektů. Jedním z klíčových cílů strategie je nastavení předvídatelného právního rámce pro další rozvoj AI, a to zejména s důrazem na ochranu lidských práv a svobod jednotlivců. S tím souvisí i důraz strategie na podporu tzv. human-centric přístupu, který klade člověka a jeho práva jako základní východisko výzkumu a vývoje AI.

Dalším významným aspektem je zajištění personálních a finančních kapacit v oblasti dozoru nad dodržováním právních předpisů upravujících oblast AI, bez kterých není možné efektivně vykonávat kontrolu a dozor nad vývojem AI ze strany státu. Česká republika by se navíc měla také účastnit procesu přijímání a zavádění právně nezávazných soft-law nástrojů typu etických kodexů či bezpečnostních standardů za účelem posílení důvěry v AI a práce s ní.

Podpora implementace AI v průmyslu a podnikání

Podpora implementace AI v průmyslu a podnikání zahrnuje několik klíčových aspektů. Prvním je finanční podpora, která je poskytována prostřednictvím investic do výzkumu a vývoje a podpory inovací. Strategie dále klade důraz na zapojení startupů jako nositelů průlomových inovací a na přípravu nástrojů pro jejich podporu. Legislativní podpora zahrnuje např. možnost zavedení regulačních sandboxů umožňujících testování technologií AI v reálném prostředí dle dočasně upravených legislativních požadavků. Cílem má být vytvoření takového prostředí, ve kterém české podniky budou využívat AI a na ní založená řešení.

Implementace AI ve veřejné správě

Implementace AI ve veřejné správě má klást důraz  na zabezpečení a rovné zacházení při práci s daty.  Strategie zahrnuje rozvoj mechanismů pro kontrolu  výstupů systémů AI a zajištění bezpečnostních  standardů. Veřejná správa má mít za cíl využití  AI technologií k zefektivnění procesů a zlepšení  kvality služeb pro občany, avšak za současného  zajištění dostatečné ochrany jejich práv a soukromí. 

Strategie dále řeší problematiku právních překážek  implementace AI, kde je nutné identifikovat legislativní  omezení a navrhnout odpovídající změny  pro efektivní nasazení AI technologií. 

V oblasti veřejné správy je zásadní zajistit transparentnost a odpovědnost při používání AI systémů, což zahrnuje jasné stanovení odpovědnosti za rozhodnutí přijatá automatizovanými systémy a zajištění, že tyto systémy nebudou diskriminovat určité skupiny obyvatel. Dalším důležitým aspektem je dostatečné vzdělávání odpovědných osob v této oblasti.

Závěr

Aktualizovaná Národní strategie umělé inteligence ČR 2030 přináší komplexní přístup k rozvoji AI v České republice. Jejím cílem je podpořit ekonomický růst, zvýšit konkurenceschopnost země a zajistit etické a odpovědné využívání AI. Strategie se zaměřuje na posílení spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem, akademickou sférou a dalšími relevantními subjekty. Díky těmto opatřením může AI přispět ke zlepšení kvality života občanů a podpořit udržitelný rozvoj v klíčových společenských oblastech.

Pokud se chcete o regulaci AI nebo souvisejících tématech dozvědět více, neváhejte se na nás obrátit.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Partner | Advokát

jakub.karfilat@keymove.cz

+420 724 274 489

Mgr. Jakub Karfilát, LL.M.

Marek Aubus

Marek Aubus

Marek Aubus

Paralegal

marek.aubus@keymove.cz

Přihlášením k mailingu souhlasíte s našimi

Přihlaste se a buďte
o krok napřed.

Přihlášením k mailingu souhlasíte s našimi

Přihlaste se a buďte
o krok napřed.

Přihlášením k mailingu souhlasíte s našimi

Přihlaste se a buďte
o krok napřed.

Kontaktujte nás na
e-mailu nebo nás navštivte.

office@keymove.cz

KeyMove s.r.o.

advokátní kancelář

Palác ARA, Perlová 371/5,

Staré Město, 110 00 Praha 1

IČO: 215 32 231

Datová schránka: wpvfhk4

Kontaktujte nás na
e-mailu nebo nás navštivte.

office@keymove.cz

KeyMove s.r.o.

advokátní kancelář

Palác ARA, Perlová 371/5,

Staré Město, 110 00 Praha 1

IČO: 215 32 231

Datová schránka: wpvfhk4

Kontaktujte nás na
e-mailu nebo nás navštivte.

office@keymove.cz

KeyMove s.r.o.

advokátní kancelář

Palác ARA, Perlová 371/5,

Staré Město, 110 00 Praha 1

IČO: 215 32 231

Datová schránka: wpvfhk4